Alla inlägg den 29 november 2011

Av Tina Delirium - 29 november 2011 13:27

Imorse mådde jag inte alls bra.. kändes som att huvudet skaulle explodera.. för första gången på länge hade jag lyckats sova själv i 6 timmar. Men vaknade så sjukt trött att jag somnade om efter frukosten och då blev jag bombaderad utav hemska mardrömmar.

 

Tänker kolla upp om jag kan ligga i riskzon för sömnapné i och med att det finns i min släkt och eftersom att det är ärftligt är det lika bra att vara säker. Många symtom stämmer in så varför inte kolla upp det för säkerhetens skull.

Sömnapné, ärftligt och livsfarligt

"Under andningsuppehållet sjunker syrehalten i blodet. Hjärnan reagerar då med en väckningsreaktion som gör att man börjar andas igen. Reaktionen sker helt automatiskt. Den som drabbats minns oftast ingenting av uppvaknandena när han eller hon vaknar på morgonen."

"Förutom snarkning och andningsuppehåll under sömnen, är onormal trötthet under dagen det vanligaste tecknet på att man är drabbad av sömnapné.  Personer med sömnapné har dock sällan några egna minnen av vad som hänt när han/hon vaknar på morgonen. Symtom under sömnen eller natten är återkommande uppvaknanden, kvävningskänslor, mardrömmar, hjärtklappning och svettningar.

"På dagen är onormalt stor trötthet speciellt på morgonen, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, inlärningsproblem, glömska och irritation några av de vanligaste symtomen. Allmän nedstämdhet, depression, och värk"

Ovido - Quiz & Flashcards